iKroatia formidler overnattinger i ferieboliger, båter m.m. i.h.t. tilbud og informasjon tilgjengelig på våre nettsider / annonser / prospekter.
Om ikke annet er oppgitt inkluderer Totalt leiebeløp sengetøy, vann, elektrisitet, baderomshåndklær (ikke strandhåndklær) og air condition (der dette er installert). For å bekrefte en reservasjon er det nødvendig å innbetale et forskudd til utleier. Forskuddsbetaling fremgår på leieavtalens side 1. iKroatia bekrefter deretter reservasjon og betaler forskuddet til utleier. Når utleier har mottatt forskuddsbetaling er reservasjonen bindende for utleier. Ved omregning fra EURO til norske kroner (NOK) benyttes dagens oppdaterte valutakurs. Når forskuddsbetalingen er registrert innbetalt til iKroatias konto vil leietager motta kvittering/leiebevis pr e-mail. Leiebeviset skrives ut, medbringes og forevises ved ankomst. Avhengig av utleiers rutiner betales det resterende leiebeløpet til vår konto 35 dager før ankomst – eller kontant mot kvittering ved ankomst. iKroatia har aksepterert og bekreftet en reservasjon når forskuddsbetalingen er registrert innbetalt til vår bankkonto. Dersom ikke annet er oppgitt gjelder betingelsene for endringer og avbestillinger i leiebetingelsenes siste avsnitt: “Kundens rettigheter til endringer og avbestilling”.
FORBRUKERRETTIGHETER
I henhold til kroatisk lov om forbrukerrettigheter: (Offisiell kroatisk Gazette 79/09), artikkel 8, punkt 1 og endringer i lov om forbrukerrettigheter: (Offisiell kroatisk Gazette 89/09), artikkel 5, nr. 2, må evt. klager gjøres skriftlig i den offisielle klageboken som befinner seg hos huseier, eller pr e-post til info@ikroatia.no
BESKRIVELSE AV STANDARD
Boenhetene er beskrevet i henhold til den offisielle evaluering/opplysninger gitt av den ansvarlige lokale kroatiske turistmyndighet og eiere av utleieobjektene. iKroatias representanter har besiktiget og kontrollert boenhetene der dette har vært mulig. iKroatia eier ikke utleieobjektene og kan ikke holdes ansvarlig dersom det fremkommer avvik fra standard, opplyste avstander, beliggenhet eller annen informasjon samt evt. skrivefeil på våre nettsider eller i øvrig markedsføring. Skulle slike avvik fremkomme ønsker iKroatia å bli varslet om dette så snart som mulig.
iKROATIAS RETT TIL ENDRINGER OG KANSELLERINGER
iKroatia forbeholder seg rett til å endre eller kansellere bestilt overnatting dersom det i forkant eller under oppholdet oppstår situasjoner som skyldes force majeure, eller om det intreffer andre forhold som ikke lar seg avverge. Bestilt overnatting kan i slike tilfeller, dersom kunden samtykker, erstattes med tilbud om alternativt overnattingssted. Evt. alternativt overnattingssted skal holde samme, eller høyere standard enn det som opprinnelig var bestilt, og til samme pris som opprinnelig bestilling. Dersom det kun finnes ledig overnattingssted av høyere standard og prisen overstiger 10% eller mer av det opprinnelig bestilte, forbeholder iKroatia seg retten til å belaste kunden differansen såfremt dette er avtalt med kunden på forhånd. I tilfeller hvor alternativ overnatting ikke er tilgjengelig, forbeholder iKroatia seg retten til å kansellere reservasjonen. Varsel om slik kansellering skal gis minst 7 dager før ankomst. Totalt innbetalt forskudd og leiebeløp vil da bli tilbakebetalt kunden i sin helhet.
KUNDENS PLIKTER
Kunden plikter å:
- Medbringe gyldige reisedokumenter.
- Overholde tollregler og regler vedr. import eller utførsel av valuta i.h.t. lovbestemmelser i Republikken Kroatia.
- Følge husordensreglene i boenhetene og samarbeide med verten om forslag gitt med gode intensjoner.
- Fremvise bekreftelse på betalt reservasjon (leiebevis mottatt via e-post) til agent eller vertskap.
- Ikke benytte boenheten til flere personer enn det som er avtalt i leieavtalen.
- Kontrollere om det er påkrevet for seg selv eller andre i reisefølget om det kreves visum for innreise i Republikken Kroatia.
- Ved å ha bekreftet reservasjonen, aksepterer kunden selv å rapportere og betale erstatning for evt. skade påført boenheten/overnattingsstedet (inkl. innbo) under oppholdet direkte til verten eller kontaktperson hos iKroatia.
BAGASJE
iKroatia er ikke ansvarlig for ødelagt, bortkommet eller skadet bagasje, heller ikke for tyveri av bagasje eller verdisaker i boligenheten/overnattingsstedet (vi anbefaler leie av safe der dette er tilgjengelig, eller å tegne en reiseforsikring hvor tyveri er dekket). Mistet eller stjålet bagasje skal rapporteres til boligens vertskap eller til nærmeste politimyndighet.
REISEFORSIKRING
Prisen for reservert/bestilt boligenhet/overnattingssted gjennom iKroatia inkluderer ikke reiseforsikring av noe slag. Dersom kunden ønsker slik forsikring, anbefaler iKroatia at denne tegnes direkte med eget forsikringsselskap.
VED BETALING MED DEBET- ELLER KREDITKORT
Beløpet i € er kun informativt. Kostnaden er bundet til kroatiske kuna (HRK). Prisene på nettstedet kan derfor avvike noe fra beløpet som blir belastet kortet ditt grunnet valutasvingninger mellom kuna (HRK), Euro (€), norske kroner (NOK) eller annen valuta.
Hvis du ønsker å betale med Visa eller MasterCard tilkommer et transaksjonsgebyr på 2%.
TURISTSKATT
I.h.t. lov om turistskatt i Republikken Kroatia, skal besøkende betale skatt for oppholdet sammen med betaling for boenhet/overnattingssted. Avhengig av destinasjon og sesong er myndighetenes satser normalt € 1,- pr person/døgn for voksne. Ungdom fra 12 til og med 17 år (ikke etter fylte 18 år) gis vanligvis 50% rabatt og barn fra 11 år er gratis. Dette kan imidlertid variere noe med varierende valutakurser og ut i fra lokale bestemmelser.
DIVERSE
- Dersom ikke annet er avtalt er innsjekking fra kl 16.00 og senest kl 22.00. Avreise senest kl 10.00.
- Dersom man ønsker ankomst/avreise på et annet tidspunkt, eller blir forsinket må leietager selv kontakte eier/lokal kontaktperson direkte. Om så ikke skjer anses leieavtalen som avbestilt 1 døgn etter opprinnelig avtalt ankomst.
- Eier har ansvar for å utlevere nøkkel på avtalt sted ved ankomst. Leietager er ansvarlig for å levere nøklene på avtalt sted ved avreise.
- iKroatia eier ikke utleiobjektene og er ikke ansvarlig part i saken om det skulle oppstå uenighet mellom utleier og leietager.
- Leietager skal forlate utleieobjektet i den stand det var ved ankomst (med unntak av rengjøring). Leiligheten skal ryddes, tomgods og søppel bæres ut og oppvasken tas.
KUNDENS RETTIGHETER TIL ENDRINGER OG AVBESTILLING
- Kunden kan gebyrfritt og uten kostnader kansellerer bestillingen inntil 5 dager fra bestillingsdato.
- Dersom kunden senere ønsker å endre eller kansellere en reservasjon i henhold til hans/hennes/fi rmaets bestilling, må dette gjøres skriftlig (pr e-post eller faks). Hvis endringer i reservasjonen ikke lar seg gjøre, og kunden av denne eller andre grunner velger å kansellere reservasjonen gjelder følgende regler:
- Ved reservasjoner avbestilt mer enn 50 dager før ankomst dagen beholdes forskuddsbetaling for å dekke administrasjonskostnader og eiers mulige inntektstap forbundet med avbestillingen.
- Ved avbestillinger fra 50 til 36 dager før ankomst vil 50% av boenhetens/ overnattingsstedets totale leiebeløp bli belastet/fakturert.
- Ved avbestillinger 35 dager eller mindre før ankomst vil 100% av bo enhetens/overnattingsstedets totale leiebeløp bli belastet/fakturert.
- Dersom kostnadene overstiger de ovennevnte kostnader har iKroatia rett til å belaste/fakturere de faktiske kostnader.
- Ved å bekrefte bestilling og/eller betale forskudd for oppholdet har kunden forstått og godtatt iKroatias leiebetingelser.
TVISTER
I tilfelle uenighet eller tvister vedrørende overnattingstjenestene denne avtalen omhandler, vil en fredelig løsning søkes. Lar en omforent løsning seg ikke gjøres gjelder Kroatisk lov. Kompetent rettsinnstans er i Zadar.